Portfolio

Toen de corona-pandemie in 2020 begon, werd niet alleen ons wereldbeeld verbroken, maar ook ons mensbeeld. Ons gezicht als herkenningspunt werd letterlijk doorbroken door de maskers die we moesten dragen. Maar dragen we niet altijd een masker in enige vorm, als we elkaar ontmoeten? Thuis is Martijn, in de beperkte ruimte die hij daar tot zijn beschikking had, gaan werken met kleine LEGO-composities. Hij werd daarbij geïnspireerd door de abstractie van Japanse manga. Dat was het begin van een nog steeds groeiende serie ogenschijnlijk simpele, compacte maskers. Elke persona beweegt zich in een eigen context: een binnen- of buitenwereld die wij door diens ogen kunnen betreden.

Waar de Personae ons een verhaal vertellen op menselijke maat, geven de Territoria daar een tegenhanger aan. Op bijna kosmische schaal proberen zij de wereld te verbeelden die zich zowel in ons, als om ons heen bevindt. Sommige van deze Territoria zijn al jarenlang in wording, want wanneer is een beeld eigenlijk ‘af’? Onze innerlijke wereld is onbegrensd, en vanuit dat onbegrensde kader is de buitenwereld dat ook. In de tentoonstelling Print & Play (2023) ter gelegenheid van het boek Print & Play – de kunst van LEGO letterpress worden er combinaties getoond van Personae en Territoria, die uitnodigen tot inleven en verdwalen.

Pas als je heel veel letters en lettertypen hebt gezien, kun je weten wat het precies is dat je mist aan al die letters. Als één van de eerste stappen in zijn onderzoek naar modulair beeldontwerp met LEGO, was het bijna onvermijdelijk dat Martijn een lettertype zou ontwerpen.

Door de letters ranker en opener te construeren, brengt hij de luchtigheid aan die hij in bestaande letters zo miste voor zijn composities. Door te ontwerpen in LEGO, krijgen de letters vrijwel vanzelf een architectonisch en daardoor monumentaal karakter. Om dat in perspectief te brengen, verschijnen in de hoofdletters van de QUNZ-family twee menselijke figuurtjes. Martijn en zijn tweelingbroer (the dudes) dwalen door elke kapitaal. In zijn gelaagde procedé zet Martijn zijn letters regelmatig in als grafisch element, waardoor de nadruk wordt verlegd van tekst naar beeld. Maar ook in een tekstcompositie laten de letters hun identiteit onmiskenbaar zien. Ze belichamen een drang naar vrijheid, wat de tekst een jazz-achtige beeldklank meegeeft.

Zines

Ter gelegenheid van de eerste zine-tentoonstelling Volume #1 is Martijn begonnen met zines maken. Deze ene tentoonstelling heeft geleid tot een serie van jaarlijkse tentoonstellingen. Voor Martijn is de zine een gelegenheid om te experimenteren in oplage. De zines zijn voor Martijn een lo-fi manier om in dialoog te treden met zijn eigen procedé. De zines zijn een afspiegeling van het plezier dat Martijn erin heeft om zijn technieken met een breder publiek te delen.

Response Play, Daere Zine,